معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا..... یاریم کن نگاهم... در افق این فضای مجازی... جز برای تو....نبیند و انگشتانم ... جز برای تو ... کلیدی را فشار ندهند... *********************** وقتی به علاوه خدا باشی منهای هر چیزی زندگی می کنی. *********************** میلیون ها زن ایرانی در انقلاب سال 1357 با قدرت هر چه تمام تر پا در صحنه نهادند. حضور زنان در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی چندین شکل داشت. برخی اخبار را گردآوری یا جزوه هایی را توزیع می کردند، بقیه به فعالان سیاسی مورد حمله یا زخمی ها پناه می دادند، بسیاری فعالانه در خیابان ها به راهپیمایی و تظاهرات می پرداختند، برخی تا آن جا پیش رفتند که در سنگر سازی در برابر نیروهای رژیم طاغوت کمک می کردند و حتی تعدادی از آنان اسلحه به دست گرفتند و به مبارزه پرداختند.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2007120
تعداد نوشته ها : 4398
تعداد نظرات : 99


 ...
... ...
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
به گفته متخصصان طب سنتي آلودگي هوا پديده جديدي است كه هر چند در گذشته بهشكل كنوني وجود نداشته اما با تلفيق طب مدرن و به روز كردن توصيه هاي حكماي ايراني مثل ابن سينا مي توان راهكارهايي را براي مقابل با اين معضل ارائه كرد؛ به ويژه حالا كه تهران و بسياري از شهرها روزهاي نفس گيري را تجربه مي كنند و اينطور كه از شواهد پيداست دست كم تا پايان پاييز و حتي زمستان بارها اين آلودگي ها تشديد مي شود با ما همراه باشيد تا به كمك توصيه متخصصان طب سنتي روزهاي آلوده را با عوارض كمتري سپري كنيد.

تامدت ها پيش وقتي در رسانه ها اعلام مي شد كه هواي تهران در وضعيت هشدار قرار دارد، موجي از نگراني جامعه را فرا مي گرفت اما به مرور زمان اين موضوع به حدي عادي شد كه حتي بيماران قلبي و تنفسي، سالمندان و خانم هاي باردار كه از آنها به عنوان گروه هاي آسيب پذير ياد مي شود هم ديگر بحث آلودگي هوا را جدي نمي گيرند چون بسياري از روزهاي سال يا هوا آلوده است يادر وضعيت هشدار قرار دارد و اين موضوع به چند روز خاص محدود نمي شود. بنابراين حالا كه چاره اي نيست و مجبوريم مونوكسيد كربن، هيدروكربن ها، اكسيد سولفور، اكسيد نيتروژن و ذرات معلق در هوا را تنفس كنيم بايد به كمك تدبير طب سنتي البته تا حد امكان جلوي بروز مشكلات تنفسي و پوستي، عفونت چشم، سردردهاي مزمن و ... را بگيريم.



چه بخوريم تا كمتر آلوده شويم؟

بهگفته متخصصان طب سنتي بعضي از خوراكي ها خاصيت خنثي كنندگي دارند و با مصرف آنها مواد سمي موجود در هوا كه وارد بدن شده است تا حدي از بين مي رود. براي مثال مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه شامل اسفناج، كلم، كاهو (سالادشامل كاهو، هويج رنده شده، روغن زيتون با كمي آب نارنج طبيعي)، كرفس، گوجهفرنگي، جوانه گندم، سير، پياز، تره، شويد، جعفري، ليموشيرين، نارنگي، پرتقال، انار شيرين يا كمي مايل به ترشي، انبه، سيب، طالبي، كيوي و ... از جمله اين خوراكي ها هستندكه در هواي آلوده بايد در برنامه غذايي روزانه خانواده ها قرار بگيرند.

همچنين مصرف غذاهاي دريايي، لنبات، به ويژهشير و ماست كم چرب و دوغ، تخم مرغ، زيتون، جگر، غلات و نان هاي سبوسدار (نان سنگك و نان جو) و آجيل (پسته، بادام، فندق و گردو) هم جذب مواد سمي ناشي از استنشاق هواي آلوده در بدن را تا حدود زيادي كاهش مي دهند. اين در حالي است كه بسياري از متخصصان طب سنتي مصرف لبنيات كم چرب را مهمترين توصيه براي مقابله با آلودگي هوا عنوان مي كنند و بر اين باورند افرادي كه لبنيات كمتري مصرف مي كنند بيشتر دچار عوارض ناشي از تنفس هواي آلوده مي شوند. نوشيدن آب ولرم كافي هم باعث تقويت كليه ها شده و املاح اضافي و سمومرا از بدن دفع مي كند.

ماسك ضد جوش براي هواي آلوده

يكياز مهمترين عوارض آلودگي هوا، بروز مشكلات پوستي، به ويژه جوش هاي سر سياهاست. در چنين شرايطي طب سنتي استفاده از بخور گياهي را توصيه مي كند. كافياست يك قاشق غذاخوري آويشن را با همان مقدار بابونه در ي ليتر آب بجوشانيدو 15 دقيقه ورتتان را با اين گياهان دارويي بخور دهيد. بابونه خاصيت روشن كنندگي دارد و در كنار آويشن باعث بهبود جوش هاي سرسفيد و سرسياه مي شود و براي هر نوع پوستي هم مناسب است. براي پاك كردن گرد و غبار از روي پوست هم مي توانيدهر شب قبل از خواب صورتتان را با گلاب شستشو دهيد. گلاب باعث بستهشدن منافذ پوستي مي شود و از بروز جوش هاي پوستي پيشگيري مي كند.

مراقب چشم تان باشيد

ريزشاشك و قرمزي و التهاب چشم ها از جمله عوارض ناشي از آلودگي هواست كه با شستشوي روزانه تا حدي قابل پيشگيري است اما گاهي اين آلودگي ها باعث بروز گل مژه مي شود كه با گذاشتن نمك روي پلك و ماليدن روغن بنفشه در طول يك تا دو روز درمان خواهد شد.

درمان سردرد در هواي آلوده

بهگفته متخصصان طب سنتي نوشيدن روزانه يك فنجان عرق كاسني همراه عرق شاتره (نسبت دو سوم كاسني و يك سوم شاتره) و همچنين عرق تركيبي اسطوخودوس سردرد ناشي از آلودگي هوا را تسكين مي دهد.

كافي است يك فنجان عراق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل الطيب و آب مخلوط كرده و روزي يك تا دو فنجان ميل كنيد. البته اين عرق تركيبي با نام «عرق جادويي درمان قطعي سردرد» در بسياري از عطاري ها به فروش مي رسد اما براي اطمينان بيشتر خودتان اين عرق ها را با هم تركيب كنيد. از طرفي مخلوط كردن چند قطره آب آب با بادام تلخ كوبيده شده و ماساژ سر با اين پماد گياهي، قرار دادن برش هاي نازك ليمو روي پيشاني، ماساژ پيشاني با سركه و بوكردن ريحان و برگ نعنا هم گزينه هاي مناسبي هستند.

پاكسازي را فراموش نكنيد

ازديدگاه طب سنتي هر چه بدن فرد سالم تر باشد كمتر در معرض عوارض آلودگي هواقرار مي گيرد. بنابراين پاكسازي بدن زير نظر يك متخصص طب سنتي در هواي آلوده به همه افراد توصيه مي شود. البته راهكارهاي خانگي زيادي براي پاكسازي بدن وجوددارد. براي مثال مي توانيد سه روز متوالي از رژيم پاكسازي استفاده كنيد؛ يعني به عنوان صبحانه، ناهار، شام و ميان وعده فقط آش گشنيز بخوريد. پخت اين آش بسيار ساده است و با گشنيز، شنبليله، تره، جعفري، برگ چغندر يا برگ اسفناج، كمي برنج و البته بدون گوشت و مرغ تهيه مي شود.



همچنيناگر دچار يبوست هستيد بايد اين مشكل را درمان كنيد چون يكي از راه هاي پاكشدن بدن، رفع يبوست است. مصرف انجير خشك خيش شده در شربت عسل بعد از صبحانه و شربت خاكشير بدونشكر به صورت ناشتا (يك قاشق خاكشير داخل يك ليون آب جوش) و نوشيدن آب زرشك و آب انار و شربت انار (مخلوط رب انار و آب و در صورت تمايل مقدار كمي عسل) قبل از شام تاثير بسزايي در درمان يبوست دارد.

دم نوش هاي ضد آلودگي هوا

متخصصانطب سنتي مي گويند مصرف دم نوش هاي سنتي با عوارض ناشي از آلودگي هوا مقابله مي كند. براي مثال مصرف دم نوش آويشن از بروز مشكلات تنفسي، به ويژهدر مبتلايان به آسم و برونشيت مزمن يكي از بهترين گزينه هاست.

برايتهيه اين دم نوش كافي است مقداري برگ آويشن و يك عدد ليمو عماني را داخل آب جوش بريزيد و اجازه دهيد حدود 15 دقيقه دم بكشد، سپس آن را داخل فنجان بريزيد و بعد از شيرين كردن با كمي نبات يا عسل روزي دو بار ميل كنيتد. اگرهم برگ آويشن در دسترس نداشتيد مي توانيد سراغ پودر آويشن برويد.

همچنيننوشيدن دم نوش گل گاو زبان و سنبل الطيب براي افراد مبتلا به پرفشاري خون توصيه مي شود. كافي است سه قاشق غذاخوري گل گاوزبان، يك قاشق غذاخوري سنبل الطيب، يك عدد ليمو عماني و يك تكه نبات را در دو ليوانآب جوش بريزيد تا نيم ساعت دم بكشد و به رنگ قرمز آلبالويي دربيايد. مصرف روزانه يك تا دو فنجان از اين دم نوش هم آرامش بخش است و استرس را از بين مي برد و هم از بروز گرفتگي عروق قلب و سكته، به ويژه در هواي آلوده پيشگيري مي كند.

دور خوراكي هاي چرب و ادويه دار را خط قرمز بكشيد

ازديدگاه طب سنتي مصرف روغن هاي صنعتي و غذاهاي سرخ شده و چرب از جمله اشتباه هاي بارز بسياري از خانواده هاست زيرا تعادل اخلاط چهارگانه در بدن (دم، سودا، صفرا و بلغم) را به هم مي ريزند اما در هواي آلوده مصرف آنها خطرناكتر است چون باعث رسوب مواد سمي در خون مي شود و زمينه بروز انواع بيماري را فراهم مي كند.

از طرفي در اين شرايط بايد مصرف خوراكي هايي را كه باعث افزايش غلظت خون (گوشت گاو، عدس، بادمجان، سوسيس، كالباس وغذاهاي خميري مثل ماكاروني) و غذاهايي كه باعث توليد خشكي در بدن مي شوند،محدودكنيد. براي مثال زردچوبه از جمله ادويه هاي پركاربرد ايراني است كه رطوبت بدن را كم مي كند و در هواي آلوده بايد كمتر استفاده شود. همچنين فلفل باعث افزايش دماي بدن و كاهش رطوبت مي شود و جلوي دفع سموم ناشي از استشاق هواي آلوده را مي گيرد.

دسته ها :
چهارشنبه 1392/9/27
X