براي پاك كردن اين فلزات بايد:
1- مقداري مايع ظرفشويي در آب بريزيد و روي اجاق گرم كنيد و وسايل طلايي را درون آب قرار دهيد و با مسواك برس بزنيد و سپس با آب داغ بشوييد و خشك كنيد و با جير جلا دهيد.
2- پودر صابون را درون آب داغ بريزيد و چند قطره آمونياك به آن اضافه كنيد و برس نرم لطيفي به آن بزنيد و آن را با آب نيم گرم خوب بشوييد و خشك كنيد و سپس در الكل فرو بريد و بشوييد تا هيچ چروكي باقي نماند.
3- مقداري خمير دندان را به همراه يك مسواك روي جواهرات مالش دهيد و سپس طلاها را كاملأ شسته و خشك كنيد.
4- با مقداري آبليمو و كمي مايع ظرفشويي طلاهاي خود را جلا دهيد.
عبايه اسدي مي گويد بعضي از اصحاب اميرالمؤمنين (ع) به آن حضرت از سحر و جادو شكايت كردند، حضرت به آنها فرمود: بر روي پوست آهو اين حرز را بنويسيد و بر گردن خود اندازيد. إن شاء الله ديگر آن سحر به شما ضرري نمي زند و از آن در امان خواهيد بود. و آن حرز اين است:
بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ، بِسمِ اللهِ وَ ماشاءَ اللهُ، بِسمِ اللهِ وَ لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ العَليِّ العَظيمِ، قالَ موسيٰ ما جِئتُم بِهِ السِّحرُ إنَّ اللهَ سَيُبطِلُهُ إنَّ اللهَ لا يُصلِحُ عَمَلَ المُفسِدينَ وَ يُحِقُّ اللهَ الحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَو كَرِهَ المُجرِمون فَوَقَعَ الحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانوا يَعمَلون فَغُلِبوا هُنالِكَ وانقَلِبوا صاغِرين . (صحيفه العلويه جامعه:273)
بسم الله الرحمن الرحيم
يا مالِكَ الرِّقابِ وَ يا هازِمَ الأحزابِ، يا مُفَتِّحَ الأبوابِ، يا مُسَبِّبَ الأسبابَ، سَبِّب لَنا سَبَباً لا تَستَطيعُ لَهُ طَلَباً بِحَقِّ لا إلهَ إلّا إلهَ مُحَمَّداً رَسول اللهِ صَلّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ أجمَعين
اين حرز براي محافظت از حوادث و بلايا است و آنرا بر روي پوست آهو مي نويسند و در انگشتر قرار مي دهند.
« يا نورُ يا بُرهانُ، يا مُبينُ يا مُنيرُ، يا رَبِّ اكفِني الشّرورَ وَ آفاتِ الدُّهورِ وَ أَسئُلَكَ النَّجاةَ يَومَ يُنفَخُ في الصّورِ »
اين حرز را امام رضا (ع) خود بر گردن مي آويختند و آنرا به يكي از اصحاب ياد داده و فرمودند: اي حميد اين حرزي است كه هيچگاه از خود جدا نمي كنم، هركس اين حرز را همراه خود نگه دارد، بلاها و حوادث از او دفع گرديده و در برابر وسوسه هاي شيطان مصون مي ماند.
و در خاصيت آن، واقعه عجيبي نقل شده است:
خادم امام رضا (ع) مي گويد: روزي امام رضا (ع) در خانه نشسته بود كه از طرف هارون الرشيد (خليفه عباسي)، فرستاده اي آمد و خطاب به ايشان گفت: خليفه شما را مي طلبد. حضرت روي به من كرده و فرمود:
اين حرز از عالم غيب براي آمنه مادر پيامبر اكرم (ص) آمد تا آنرا بر گردن حضرت بياويزد.
بسم اللهِ اَستَرعيكَ رَبَّكَ وَ اَعوذُكَ بِالواحِدِ مِن شَرِّ كُلِّ حاسِدٍ قائِمٍ اَو قاعِدٍ وَ كُلِّ خَلقٍ رائِدٍ في طُرُقِ المَوارِدِ لا تَضُرّوُه في يَقظَةٍ وَ لا مَنامٍ وَ لا في طَعنٍ وَ لا في مُقامٍ سَجيسَ اللَّيالي وَ اَواخِرَ الاَيّامِ، يَدُ اللهِ فَوقَ اَيديهِم وَ حِجابِ اللهِ فَوقِ عادِيَتِهِم
الف ) ايمني از فقر
۞ امام صادق (ع) فرمود: هركس بر انگشتري اش جملۀ: « ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إلّا بِالله و استَغفِرُالله » را حك كند، از فقر سخت و خواركننده ايمن مي شود. (ثواب الأعمال:180،بحار:92/294،وسائل:5/103،جامع الأخبار:135)
ب ) آمرزش خداوند
۞ امام باقر (ع) فرمود: هركس بر انگشتري خود آيه اي از قرآن را حك كند، خداوند او را مورد بخشش و غفران قرار مي دهد. (مكارم الأخلاق:91)
الف ) ايمني از فقر
۞ امام صادق (ع) فرمود: هركس بر انگشتري اش جملۀ: « ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إلّا بِالله و استَغفِرُالله » را حك كند، از فقر سخت و خواركننده ايمن مي شود. (ثواب الأعمال:180،بحار:92/294،وسائل:5/103،جامع الأخبار:135)
ب ) آمرزش خداوند
۞ امام باقر (ع) فرمود: هركس بر انگشتري خود آيه اي از قرآن را حك كند، خداوند او را مورد بخشش و غفران قرار مي دهد. (مكارم الأخلاق:91)
ز ) حرزي براي بركت و روزي
روايت شده اگر در اولين نماز جمعۀ ماه رمضان، بر نگين حديد صيني، در دو سطر جمله زير را بنويسيد، بركت و روزي بسيار خواهند يافت و آن جمله اين است: « كعسلهون لا اهلا الّا الاوّل بالله لا الاء الّاً اَلاؤك يا الله ». (مكام الأخلاق:93)
هـ ) ياري رساندن به انسان در هنگام سخت شدن جنگ و قرارگرفتن در شديدترين مشكل ها
۞ امام صادق (ع) در ضمن حديثي فرموده اند: بر روي نگين انگشتر اميرمؤمنان (ع) كه حديد صيني بوده، هفت خط در هفت سطر چنين حك شده بود:
« أعدَدتُ لِكُلِّ هَولٍ لا إله إلّا الله
و لِكُلِّ كَربٍ لا حَول و لا قُوَّةَ إلّا بِالله
و لِكُلّ مُصيبَةٍ نازِلَةٍ حَسبِيَ الله
ب ) آسان شدن كارها
ج ) آسان شدن وضع حمل زنان
د ) بر طرف شدن چشم زخم و اثر آن
۞ مردي، به امام صادق (ع) عرض كرد: مولاي من! من از حاكم سرزمين جزيره در هراسم و مي ترسم از اينكه او مرا به دشمنانم معرفي كند و به آنها تحويلم دهد.
امام صادق (ع) فرمود: انگشتري تهيه كن كه نگين آن حديد صيني باشد و بر روي آن، سه جمله در سه سطر بنويس:
ب ) آسان شدن كارها
ج ) آسان شدن وضع حمل زنان
د ) بر طرف شدن چشم زخم و اثر آن
۞ مردي، به امام صادق (ع) عرض كرد: مولاي من! من از حاكم سرزمين جزيره در هراسم و مي ترسم از اينكه او مرا به دشمنانم معرفي كند و به آنها تحويلم دهد.
۞ اميرمؤمنان (ع) فرموده اند: نگاه به انگشتر فيروزه اي كه پشت آن نوشته باشد: « الله المَلِك » ثواب و حسنۀ فراوان دارد. (أعلام الدين:393)
۞ امام هادي (ع) به يكي از ياران خود كه قصد سفر داشت و براي خداحافظي آمده بود فرمودند: (در سفر) انگشتر فيروزه اي همراه خود داشته باش كه روي آن نوشته شده باشد: « الله المَلِك » و بر پشت آن نوشته باشد: « المُلكُ لِله الواحِدِ القَهّار » (سپس حضرت فرمود:) همراه داشتن چنين فيروزه اي تو را محافظت مي كند از طعمه حيوانات درنده شدن و تو را در جنگ پيروز مي گرداند. (الأمان:48،وسائل:11/428)
فيروزه نوشت ها و خواص آن
۞ راوي در نزد امام هادي (ع) از بچه دار نشدن خود شكايت كرده و مي نالد. حضرت به او لبخندي زده، مي فرمايد: انگشتري تهيه كن كه نگين آن فيروزه باشد و بر روي آن بنويس: « رَبِّ لا تَذَرني فَرداً و أنتَ خَيرُ الوارِثين » راوي مي گويد چنين كردم و يك سال نگذشت كه خداوند فرزند پسري به من عطا فرمود. (الأمالي:49،وسائل:5/95،بحار:101/78)
۞ چنانچه در نقش انگشتري هاي امام حسين (ع) گذشت،حضرت عيسي (ع) در خواب به امام حسين (ع) فرمود: بر روي انگشتر عقيق خود اين جمله را بنويس « لا إله إلّا الله الملك الحقّ المبين » و همانا اين نقش،غم و غصه را از دل مي برد. (جامع الأخبار:134،مستدرك:3/308)
۞ اميرمؤمنان علي (ع) چهار انگشتري داشتند كه آنها را در دست مي كردند و نقش نگين انگشتري عقيق آن حضرت چنين بوده است: « ما شاءَ الله لا قوَّة إلّا بالله أستَغفِرُ الله » و اين سه جمله در سه سطر حك شده بود و اين انگشتري را حضرت براي محافظت (از شر جميع جن و انس و بلاياي آسماني و زميني) در دست مبارك خود مي نمودند. (خصال:1/199،علل الشرائع:1/157،بحار:42/68،وسائل:5/98)
۞ از ويژگي هاي امام حسن مجتبي (ع) اين بوده كه حضرت انگشتري با عقيق قرمز داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود: « العِزَّةُ لِله ».
و در روايت ديگري آمده است كه هر كس اين جمله را بر نگين انگشتري اش حك كند،در نظر مردم با هيبت و با شكوه مي نمايد و كلامش در دل مردم نفوذ مي كند و مردم به راحتي قول او را مي پذيرند و خواندن نماز با چنين انگشتري برابر با هفتاد نماز است. (دلائل الامامه:163)
۞ روايت شده كه نزد امام حسين (ع) انگشتري عقيق بود كه بر روي آن چنين حك شده بود: « لا إلهَ إلّا اللهُ عُدّةَ لِلِقاءِ الله » و گفته شده كسي كه انگشتر عقيق با چنين خطي در دست كند،حرزي است كه او را در مقابل وسوسه هاي شيطان حفظ مي كند. (الإمام حسين في أحاديث الفريقين:2/288،دلائل الإمامه:181)
۞ راوي خدمت امام هادي (ع) رسيد تا براي زيارت قبر امام رضا (ع) با ايشان خداحافظي كند. پس امام هادي (ع) به او فرمود: همراه خود انگشتري داشته باش كه نگين آن عقيق زرد باشد و بر روي آن نوشته باشد: « ما شاءَ الله لا قوَّة إلّا بالله أستَغفِرُ الله » و بر پشت آن نوشته باشد « محمّد و علي »، پس همانا اين انگشتري تو را در برابر دزدان قافله مصون نگه مي دارد و تورا به سلامتي به مقصد مي رساند و دينت را محافظت مي كند. (الأمان:48،وسائل:11/428)
۞ امام صادق (ع) مي فرمايد: هركس مي خواهد مال و فرزندانش زياد شود و رزق و روزي اش وسيع گردد،پس انگشتري عقيقي تهيه كند و بر روي آن بنويسد « ما شاءَ الله لا قوَّة إلّا بالله اِن ترن أنَا اقَّلُ مِنكَ مالاً و ولداً ».
و اين آيه را زياد بخواند: « وَستَغفِروا رَبَّكُم إنَّه كانَ غَفّاراً ». (جامع الأخبار:134،مستدرك:3/308)
الف ) حفظ از مردن بد و با ايمان از دنيا رفتن
۞ امام صادق (ع) مي فرمايد: هركس انگشتري از عقيق بسازد و بر روي آن بنويسد : « مُحَمَّد نَبيّ الله، عَليٌّ وَلِيُ الله » خداوند او را از مردن بد حفظ مي كند و صاحب آن بر فطرت خداپرستي (با ايمان) از دنيا مي رود. (وسائل:5/90،جامع الأخبار:134،ثواب الأعمال:174،أعلام الدين:392)
۞ امام رضا (ع) دربارۀ نگين انگشتري حضرت عيسي (ع) فرموده اند كه نقش نگين حضرت عيسي (ع) دو جمله از كتاب انجيل بوده است:
« طُوبي لِعَبدٍ ذُكِرَاللهُ مِن أجلِهِ و وَيلٌ لِعَبدٍ نَسيَ اللهُ مِن أجلِه » (امالي:452،عيون الاخبار:2/54،خصال:335،بحار:11/63)
(يعني؛ خوشا به حال بنده اي كه خداوند به خاطر او ياد كرده شود و واي به حال بنده اي كه خداوند به سبب او فراموش شود.)
۞ امام رضا (ع) فرموده اند: « بر روي انگشتري حضرت موسي (ع) دو جمله برگرفته از تورات حك شده بود: « إصبِر تُؤجَر، اُصدُق تُنج » (عيون اخبار الرضا:1/60،بحار:11/63)
(يعني؛ صبور باش تا مزد آنرا بگيري، راستگو باش تا نجات يابي)
۞ امام رضا (ع) فرمودند: « همانا زماني كه حضرت ابراهيم (ع) در منجنيق قرار گرفت (و قرار بود به دستور نمرود در آتش انداخته شود) جبرئيل بسيار عصباني شد.
پس از جانب خداوند ندا آمد كه چه چيز سبب خشم تو شده؟ عرضه داشت: پروردگارا! ابراهيم (ع)،خليل توست ونيست بر روي زمين احدي كه تورا عبادت كند مگر ابراهيم (ع).
۞ امام رضا (ع) فرموده اند: نقش نگين انگشتري حضرت سليمان (ع) چنين بوده است : « سبحان من ألجَم الجن بِكَلماته » ( عيون اخبار الرضا:1/60،أمالي:452،بحار:11/63،وسائل:5/106)
۞ در روايت ديگري امام صادق (ع) مي فرمايند: خداوند متعال آن قدرت عظيمي كه به سليمان عطا كرده بود، در انگشتر او قرار داد و هر زماني كه حضرت سليمان (ع) اين انگشتر را در دست مي كرد،تمامي اجنه و شياطين و حيوانات مسخّر او شده و از او اطاعت مي كردند. (مستدرك سفينة البحار:3/23)
۞ راوي از امام رضا (ع) نقل مي كند: هنگامي كه (وعده الهي محقّق شد و زمان عذاب قوم نوح فرا رسيد) نوح پيامبر سوار بر كشتي شد.
خداوند بر او وحي فرستاد كه اي نوح! اگر از غرق شدن ترسيدي،پس مرا هزار بار تهليل « لا اله الّا الله » گوي و بخواه از من نجات را،تا آنكه تو و همراهانت را كه از ايمان آورندگان هستند،نجات دهم.
۞ امام رضا (ع) دربارۀ نقش انگشتري حضرت آدم فرموده اند:
« نقش انگشتري حضرت آدم (ع) « لا اله الّا الله مُحَمَّدٌ رَسولُ الله » بوده كه به همراه آن از بهشت به زمين رانده شده.» (كافي:4/474،امالي صدوق:452،بحار:11/63،وسائل:5/100)
۞ به فرموده امام حسن عسكري (ع) بعد از آنكه حضرت آدم از بهشت رانده شد،خداوند توبۀ او را به واسطۀ اسماء پنج تن آل عبا پذيرفت،آدم (ع) انگشتري تهيّه كرد كه نگين آن عقيق قرمز بود. آنگاه روي آن اسما پنج تن « محمّد،علي،فاطمه،حسن،حسين (ع) » را حك نمود. (فرحة الغري:114)
۞ امام رضا (ع) دربارۀ نقش انگشتري حضرت آدم فرموده اند:
« نقش انگشتري حضرت آدم (ع) « لا اله الّا الله مُحَمَّدٌ رَسولُ الله » بوده كه به همراه آن از بهشت به زمين رانده شده.» (كافي:4/474،امالي صدوق:452،بحار:11/63،وسائل:5/100)
۞ به فرموده امام حسن عسكري (ع) بعد از آنكه حضرت آدم از بهشت رانده شد،خداوند توبۀ او را به واسطۀ اسماء پنج تن آل عبا پذيرفت،آدم (ع) انگشتري تهيّه كرد كه نگين آن عقيق قرمز بود. آنگاه روي آن اسما پنج تن « محمّد،علي،فاطمه،حسن،حسين (ع) » را حك نمود. (فرحة الغري:114)
۞ راوي از امام رضا (ع) نقل مي كند: هنگامي كه (وعده الهي محقّق شد و زمان عذاب قوم نوح فرا رسيد) نوح پيامبر سوار بر كشتي شد.
خداوند بر او وحي فرستاد كه اي نوح! اگر از غرق شدن ترسيدي،پس مرا هزار بار تهليل « لا اله الّا الله » گوي و بخواه از من نجات را،تا آنكه تو و همراهانت را كه از ايمان آورندگان هستند،نجات دهم.
۞ امام رضا (ع) فرموده اند: نقش نگين انگشتري حضرت سليمان (ع) چنين بوده است : « سبحان من ألجَم الجن بِكَلماته » ( عيون اخبار الرضا:1/60،أمالي:452،بحار:11/63،وسائل:5/106)
۞ امام رضا (ع) فرمودند: « همانا زماني كه حضرت ابراهيم (ع) در منجنيق قرار گرفت (و قرار بود به دستور نمرود در آتش انداخته شود) جبرئيل بسيار عصباني شد.
پس از جانب خداوند ندا آمد كه چه چيز سبب خشم تو شده؟ عرضه داشت: پروردگارا! ابراهيم (ع)،خليل توست ونيست بر روي زمين احدي كه تورا عبادت كند مگر ابراهيم (ع).
۞ امام رضا (ع) فرموده اند: « بر روي انگشتري حضرت موسي (ع) دو جمله برگرفته از تورات حك شده بود: « إصبِر تُؤجَر، اُصدُق تُنج » (عيون اخبار الرضا:1/60،بحار:11/63)
(يعني؛ صبور باش تا مزد آنرا بگيري، راستگو باش تا نجات يابي)
۞ عبدالله بن سنان مي گويد با امام (ع) راجع به انگشتر پيغمبر (ص) صحبت مي كرديم،آن حضرت فرمود: آيا دوست داري كه آنرا به تو نشان دهم؟ عرض كردم: بله. پس دستور فرمود تا كيسه اي مهر كرده از درون خانه بياوردند،حضرت درِ آنرا باز فرمود و انگشتر از آن بيرون آورد كه جنس آن نقره بود و نگيني سياه رنگ داشت و برروي آن نوشته شده بود: « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ ». (كافي:6/474،بحار:16/122،وسائل:5/79،مستدرك:3/283)
۞ نقش انگشتري حضرت زهرا (س) چنين بوده: « آمَنَ المُتَوَكِّلوُن » (بحارالانوار:43/9)
۞ امام صادق (ع) از پدر بزرگوار خود نقل مي كند: ( نقش انگشتري اميرمؤمنان (ع) اين گونه بوده است: « المُلكُ للهِ ». (وسائل:5/78،بحار:42/68،عيون اخبارالرضا:2/56)
۞ از مرحوم سيدبن طاووس اين چنين نقل شده: آن انگشتري كه اميرمؤمنان علي (ع) در ركوع نماز به فقير صدقه دادند و آيۀ « إنّما وليّكم الله... » مشهور به آيۀ ولايت در شأن حضرت نازل شد انگشتري بود كه كلّش از جنس نقره بوده و يك مثقال وزن داشته و روي آن آن چنين نوشته بود: « الملك لله ». (سعدالسعود:97،بحار:35/203)
۞ امام رضا (ع) مي فرمايد: روي انگشتري امام مجتبي (ع) حك شده بود: « العِزَّةُ لله ». (كافي:6/474،امالي صدوق:456،عيون اخبارالرضا:2/54،بحار:11/62)
۞ امام صادق (ع) مي فرمايد: روي انگشتري امام مجتبي (ع) حك شده بود: « حَسبِيَ الله ». (كافي:6/473،وسائل:5/98)
۞ همچنين امام صادق (ع) در حديث ديگري نقش يكي ديگر از انگشترهاي امام حسن (ع) را چنين بيان كردند : « الحمدلله ». (بحار:43/258)
۞ امام صادق (ع) از جد خود امام سجاد (ع) نقل مي كنند: امام حسين (ع) دو انگشتري داشت كه نقش يكي از آنها « لا أله إلّا الله عُدّة لِلِقاءِ الله » و ديگري « إنَّ اللهَ بالِغُ أَمرِه » بود. (امالي صدوق:193،بحار:43/247)
[توضيح: امام حسين (ع) اين دو انگشتري را قبل از شهادت به امام سجاد (ع) دادند و بعد از ايشان به امام باقر (ع) و سپس به امام صادق (ع) رسيد.]
۞ امام صادق (ع) فرموده اند: روي انگشتري حضرت سجاد (ع) چنين نوشته شده بود: « الحَمدُ لله العَليّ العَظيم ». (كافي:6/473،وسائل:5/98)
۞ امام رضا (ع) فرموده اند: بر روي انگشتري حضرت زين العابدين (ع) چنين حك شده بود: « خَزِيٌ و شَقِيٌ قاتِلُ الحُسَين بنِ عليِ ». (كافي:6/474،وسائل:5/79،امالي صدوق:131،عيون الاخبار:2/54)
۞ امام صادق (ع) فرمود: نقش انگشتري پدرم « العِزَّةُ لله » بود. (كافي:6/473،مكارم الاخلاق:91،وسائل:5/78،بحار:42/68)
۞ امام رضا (ع) از جدّ بزرگوار خود امام صادق (ع) نقل مي كند كه فرمود: نقش نگين انگشتري پدرم امام باقر (ع) چنين بوده:
۞ روزي امام رضا (ع) به بزنطي از اصحاب خاص خود،دو انگشتري را نشان دادند،كه يكي انگشتري موسي بن جعفر (ع) و ديگري انگشتري امام صادق (ع) بوده و روي انگشتري امام صادق (ع) اينچنين حك شده بوده است: « اَنتَ ثِقَتي فَاعصِمني مِنَ النّاس ». (كافي:6/473،بحار:47/11،وسائل:4/100)
۞ امام رضا (ع) به حسين بن خالد فرمود: روي انگشتري امام صادق (ع) اينچنين نوشته شده بود: « اللهُ وَليِّي وَ عَصمَتي مِن خَلقِه ». (كافي:6/474،امالي صدوق:543،بحار:47/8)
۞ روزي بزنطي به خدمت امام رضا (ع) رسيد و حضرت به او دو انگشتري نشان داد؛ يكي انگشتري امام صادق (ع) و ديگري انگشتري موسي بن جعفر (ع)،كه بر روي نگين انگشتري امام كاظم (ع) نوشته شده: « حَسبِيَ الله » و بالاي آن عكس هلال ماه و زير آن نقش گل سرخي را حك كرده بودند. (كافي:6/473،بحار:48/10،وسائل:5/99)
۞ مرحوم مجلسي،نقش نگين يكي از انگشتري هاي امام كاظم (ع) را « المُلكُ للهِ وَحدَه » بر شمرده است. (بحار:ج48 ص11)
۞ راوي از امام رضا (ع) پرسيد كه نقش انگشتري شما چيست؟ حضرت فرمود: نقش نگين انگشتري من « ما شاءَ اللهُ لا قُوّةَ إلّا بالله » است.
با اين حال انگشتري پدرم را هم به دست مي كنم كه نقش نگين آن « حَسبيَ اللهُ » است (كه بالاي آن هلال و زير آن عكس گل سرخ حك كرده اند). (كافي:6/473،بحار:49/2،وسائل:5/100)
۞ نقش انگشتر امام جواد (ع) « نِعمَ القادِر الله » بوده است. (الفصول المهمه:226،بحار:50/115)
۞ از ديگر انگشتري هايي كه امام جواد (ع) در دست مبارك خود مي كرده اند انگشتري جدّشان موسي بن جعفر (ع) با نقش « حَسبِيَ الله » بوده كه به امام رضا (ع) و سپس به امام جواد (ع) رسيده بوده است. (مكارم الأخلاق:91)
۞ از براي امام هادي (ع) دو انگشتر بوده،يكي با نقش « حَفِظَ العُهود مِن أخلاقِ المَعبود » و ديگري با نقش « الله ربّي و هو عَصمتي مِن خَلقِه ». (بحار:ج5 ص 116)
۞ نقش ديگري نيز براي انگشتر امام هادي (ع) گفته شده كه اينگونه بوده است: « اللهُ المَلِك ». (مكارم الأخلاق:ص91)
۞ نقش انگشتري امام حسن عسكري (ع) اينچنين بوده است: « سُبحانَ مَن لَهُ مَقاليدُ السَّماوات و الأرض ». (اعيان الشيعة:ص290)
۞ مرحوم مجلسي مي فرمايد: نقش يكي از انگشتري هاي امام عسكري (ع) اينچنين بوده « إنَّ الله شَهيد ». (بحارالأنوار:ج50 ص238)
بي گمان بنابر احاديث فراوان،ميراث انبياء الهي و أئمۀ اطهار (ع) نظير عصاي حضرت موسي (ع)،انگشتري حضرت سليمان،قرآن اميرمؤمنان (ع) و ... همچنين انگشتري هاي أئمه اطهار،تماماً نزد امام زمان (عج) است و حضرت هر كدام را اراده كنند،استفاده مي كنند.
همانطور كه مي دانيد،ائمه اطهار (ع) پيشوايان دين ما هستند و تمامي كلمات،سخنان و كارهاي آنها وسيلۀ رشد و هدايت و درسي آموزنده براي به دست آمدن دنيا و آخرت است.
با نگاهي به تاريخ و سيرۀ زندگي ائمه اطهار (ع) و خواندن سخنان آن بزرگواران به مطالبي برخورد مي كنيم كه اين سخن و يا عمل امام معصوم (ع) چقدر حكيمانه بوده و نكاتي در آن نهفته شده است.
نمونه بارز اين مسئله نقوش انگشتري هاي ائمه اطهار (ع) است كه هريك از آن بزرگواران انگشتري با نقش خاصي در دست مي كردند....