معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا..... یاریم کن نگاهم... در افق این فضای مجازی... جز برای تو....نبیند و انگشتانم ... جز برای تو ... کلیدی را فشار ندهند... *********************** وقتی به علاوه خدا باشی منهای هر چیزی زندگی می کنی. *********************** میلیون ها زن ایرانی در انقلاب سال 1357 با قدرت هر چه تمام تر پا در صحنه نهادند. حضور زنان در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی چندین شکل داشت. برخی اخبار را گردآوری یا جزوه هایی را توزیع می کردند، بقیه به فعالان سیاسی مورد حمله یا زخمی ها پناه می دادند، بسیاری فعالانه در خیابان ها به راهپیمایی و تظاهرات می پرداختند، برخی تا آن جا پیش رفتند که در سنگر سازی در برابر نیروهای رژیم طاغوت کمک می کردند و حتی تعدادی از آنان اسلحه به دست گرفتند و به مبارزه پرداختند.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2004967
تعداد نوشته ها : 4398
تعداد نظرات : 99


 ...
... ...
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

در اين روزدر سال 5 ه‍ غزوه خندق (احزاب ) و كشته شدن عمرو بن عبدود به دست امير المؤ منين (عليه السلام ) به وقوع پيوست ، و اين جنگ در زمستان به وقوع پيوست . وقوع جنگ خندق را بعضى در 8 ذى القعده  و بعضى در 15 شوال گفته اند، و استبعادى ندارد كه شروع جنگ در 15 شوال باشد. همچنين به قولى غزوه خندق در سال 4 ه‍ اتفاق افتاده است.

در اين جنگتعداد مسلمانان 3000 نفر و تعداد شهداى مسلمانان 6 نفر بود. تعداد كفار 10000 نفر بود ولى تعداد مقتولين كفار ذكر نشده است .


در این جنگ مسلمانان داخل مدینه در اطراف شهر خندقى کندند. در اثناى این کار منافقین جسارتها به پیامبر (صلى الله علیه و آله ) نمودند و عمرو بن عبدود مبارز طلبید ولى کسى جراءت نکرد. عمر بن خطاب از شجاعتهاى عمرو سخن گفت ، و در مردم ایجاد ترس کرد. عمر که از شجاعت عمرو بن عبدود سخن می گفت و رعب و وحشتی در دل مسلمانان انداخته بود به عبد الرحمن بن عوف گفت : ((اگر عمرو بر ما چیره شود همه ما را خواهد کشت . بهترین راه این است که محمد را دست بسته تحویل آنها دهیم و خودمان به قوممان ملحق شویم ))!! (1) اینجا بود که آیاتی از سوره احزاب نازل شد.(2)

در چنین شرایطى پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: چه کسی به مبارزه عمرو می رود تا من بهشت را برایش ضمانت کنم؟ آیا دوستى هست که شر این دشمن را کفایت کند؟ آقا و مولایمان اسد الله الغالب على بن ابى طالب (علیه السلام ) فرمود: من به مبارزه او مى روم .

پیامبر (صلى الله علیه و آله ) سکوت کردند، و تا سه بار این کلام را فرمودند، و هر سه بار امیر المؤ منین (علیه السلام ) براى مبارزه اعلام آمادگى نمودند.

آخر الاءمر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) اجازه فرمودند و با دستانشان عمامه بر سر آن حضرت پیچیدند وامیر المؤ منین (علیه السلام ) حرکت کردند. در این هنگام پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: برز الایمان کله الى الشرک کله . بتحقیق تمام اسلام در مقابل کفر ایستاد.

بعد از آن که عمرو بن عبدو اسلام اختیار نکرد و دست از جنگ بر نداشت ، امیر المؤ منین (علیه السلام ) او را به یک ضربت از پا در آورد. در این حال صداى تکبیر مسلمین بلند شد و پیامبر (صلى الله علیه و آله ) فرمود: مبارزه على بن ابى طالب (علیه السلام ) در روز خندق از اعمال امت من تا روز قیامت افضل است (3)


1- تفسیر قمی ج2 ص183- 188 المحتضر ص58

2- اذ جاؤکم من فوقکم و من اسفل منکم و اذ زاغت الابصار...

3- الغدیر ج7ص206، کشف الغمة ج1 ص150، الصحیح من السیرة ج9 ص358، تاریخ بغداد ج13 ص19 و...

منبع: تقویم شیعه

پنج شنبه 1393/5/23
X