معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا..... یاریم کن نگاهم... در افق این فضای مجازی... جز برای تو....نبیند و انگشتانم ... جز برای تو ... کلیدی را فشار ندهند... *********************** وقتی به علاوه خدا باشی منهای هر چیزی زندگی می کنی. *********************** میلیون ها زن ایرانی در انقلاب سال 1357 با قدرت هر چه تمام تر پا در صحنه نهادند. حضور زنان در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی چندین شکل داشت. برخی اخبار را گردآوری یا جزوه هایی را توزیع می کردند، بقیه به فعالان سیاسی مورد حمله یا زخمی ها پناه می دادند، بسیاری فعالانه در خیابان ها به راهپیمایی و تظاهرات می پرداختند، برخی تا آن جا پیش رفتند که در سنگر سازی در برابر نیروهای رژیم طاغوت کمک می کردند و حتی تعدادی از آنان اسلحه به دست گرفتند و به مبارزه پرداختند.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2005697
تعداد نوشته ها : 4398
تعداد نظرات : 99


 ...
... ...
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
پس از دعوت كوفيان از امام حسين عليه‌السلام و ارسال نامه‌هاي بي‌شمار براي وي و درخواست از آن حضرت جهت رفتن به كوفه و برعهده گرفتن رهبري قيام بر ضد يزيدبن معاويه آن حضرت، پسرعمويش مسلم بن عقيل عليه‌السلام را با نامه‌اي به سوي كوفيان اعزام كرد.

مسلم بن عقیل علیه‌السلام در پانزدهم ماه مبارک رمضان سال 60 قمری از مکه معظمه خارج گردید و از آن جا به مدینه منوره رفت و پس از تجدید دیدار با خانواده خویش و زیارت قبر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله و وداع با آن مضجع مطهر به سوی کوفه حرکت کرد و در روز پنجم شوال همان سال وارد شهر عظیم کوفه گردید[۱] و در خانه مختار بن ابی‌عبیده ثقفی که از شیعیان مبارز و از مخالفان سرسخت بنی‌امیه بود، سکونت گزید.

شیعیان مخلص و انقلابیون کوفه که از حضور مسلم بن عقیل علیه‌السلام به عنوان نماینده و سفیر امام حسین علیه‌السلام در این شهر آگاه شدند، دسته دسته به سوی وی شتافته و به وی خیرمقدم گفتند. هنگامی که گروهی از آنان در حضور مسلم علیه‌السلام اجتماع می‌کردند، وی نامه امام حسین علیه‌السلام را برای آنان می‌خواند و مردم به خوبی گوش فرا داده و از شوق دیدار قریب الوقوع آن حضرت، گریه می‌کردند.

پس از آمادگی نسبی مردم مسلم بن عقیل علیه‌السلام از آنان برای امام حسین علیه‌السلام بیعت گرفت و تعداد هیجده هزار تن از انقلابیون کوفه در نخستین روزهای ورود مسلم با وی بیعت کردند. مسلم بن عقیل علیه‌السلام نامه‌ای به محضر امام حسین علیه‌السلام نوشت و آن حضرت را از وضعیت کوفه و بیعت مردم با وی، باخبر گردانید و از امام حسین علیه‌السلام درخواست نمود که به سوی کوفه حرکت کند تا شخصاً رهبری مردم را برعهده گیرد.

از آن سو هواداران بنی‌امیه و طرفداران یزید بن معاویه، همانند عبدالله بن مسلم حضرمی، عماره بن عقبه و عمر بن سعد که از صاحب نفوذان کوفه بودند، برای یزید بن معاویه نامه‌هایی به شام ارسال کرده و او را از وضعیت کوفه و بیعت شیعیان با مسلم بن عقیل علیه‌السلام آگاه نمودند و از وی درخواست کردند که به جای نعمان بن بشیر، عامل وی در کوفه که با قیام مسلم بن عقیل علیه‌السلام برخورد جدی نمی‌کند، شخص دیگری بفرستد که دارای عزمی قوی و اراده‌ای راسخ باشد و در برخورد با مخالفان حکومت، شدت و خشونت به خرج دهد.

یزید بن معاویه پس از مطالعه نامه هواداران خود در کوفه و مشورت با سرجون مسیحی، تصمیم گرفت عبیدالله بن زیاد عامل خویش در بصره را با حفظ سمت به حکومت کوفه نیز منصوب کند تا با قساوت و شدتی که در وی وجود دارد، قیام مسلم بن عقیل علیه‌السلام و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم‌السلام را در کوفه سرکوب کند.[۲]


1- وقایع الأیام (شیخ عباس قمی)، ص 69.

2- الارشاد (شیخ مفید)، ص 381.

شنبه 1393/5/11
X