معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا..... یاریم کن نگاهم... در افق این فضای مجازی... جز برای تو....نبیند و انگشتانم ... جز برای تو ... کلیدی را فشار ندهند... *********************** وقتی به علاوه خدا باشی منهای هر چیزی زندگی می کنی. *********************** میلیون ها زن ایرانی در انقلاب سال 1357 با قدرت هر چه تمام تر پا در صحنه نهادند. حضور زنان در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی چندین شکل داشت. برخی اخبار را گردآوری یا جزوه هایی را توزیع می کردند، بقیه به فعالان سیاسی مورد حمله یا زخمی ها پناه می دادند، بسیاری فعالانه در خیابان ها به راهپیمایی و تظاهرات می پرداختند، برخی تا آن جا پیش رفتند که در سنگر سازی در برابر نیروهای رژیم طاغوت کمک می کردند و حتی تعدادی از آنان اسلحه به دست گرفتند و به مبارزه پرداختند.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2001547
تعداد نوشته ها : 4398
تعداد نظرات : 99


 ...
... ...
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
هرچندحضرت عبدالعظيم حسني عليه السلام همانند بسياري از فرزندان سادات حسني درمقابل حكام ظالم عصر خود به قيام مسلحانه و مبارزه نظامي دست نزد، امّا از طريق فعاليت هاي فرهنگي و روشنگرانه جلوي بسياري از توطئه هاي آنان را مي گرفت. وي در اين شيوه مبارزه به تحكيم جايگاه امامان معصوم و افشاي ستمغاصبان حكومت اسلامي مي پرداخت و در سخت ترين اوضاع به گسترش معارف اسلامي و نشر معارف اهل بيت مشغول بود. نقل مي كنند وقتي خليفه عباسي امامهادي عليه السلام را زير نظر گرفته و مانع ارتباط آن حضرت با مردم بود، حضرت عبدالعظيم به هر زحمتي كه بود خود را به آن حضرت رساند تا عهده دار مسئوليت هايي از طرف امام هادي عليه السلام شود. چون متوكل اين موضوع را شنيد، دستور دستگيري آن حضرت را صادر كرد. در اين زمان بود كه حضرت عبدالعظيم عليه السلام مجبور به مهاجرت به ري مي شود. در اشاره به اين حقيقت، در تاريخ مي نويسد: از ترس حاكمان ستمگر مجبور به كوچ از شهري به شهر ديگر شد.

اهتمام حضرت عبدالعظيم عليه السلام به اعتقاداتش
ازبررسي ها چنين معلوم مي گردد كه حضرت عبدالعظيم عليه السلام در طول زندگيخود به هيچ امري همانند سلامت عقايد و پيروي از اهل بيت عليه السلام اهتمام نداشتند به گونه اي كه در زمان امام هادي عليه السلام مي فرمودند: اطاعت از حضرت هادي عليه السلام واجب است و خود در عمل نيز اطاعت ولايت اورا به جان و دل پذيرا بود. براي تحصيل اطمينان از سلامت عقايدش روزي به حضور امام هادي عليه السلام مي رسد و عرض مي كند: «اي پسر پيامبر، بسيار علاقمندم كه عقايد ديني ام را خدمت شما بيان كنم تا چنانچه عقايد و افكارممورد تأييد شماست بر آن استوار باشم وگرنه آن چنان كه شايسته است آنها رااصلاح نمايم». آن گاه تك تك مسائل اعتقادي خود را در زمينه توحيد، نبوّت،امامت، معاد و جز آن توضيح مي دهد. وقتي سخنانش به پايان مي رسد امام هادي عليه السلام مي فرمايند: «اي ابوالقاسم، به خدا سوگند، اعتقاداتي كه عرضه كردي مباني واقعي دين الهي است. بر اين اعتقادات ثابت قدم باش...».

يار واقعي امام هادي عليه السلام

حضرتعبدالعظيم عليه السلام در كسب فضايل و معارف و دوستي و اطاعت از اوليا بهمنزلتي رسيده بودند كه در طول عمر خود، هر يك از سه امام معاصر او(امام رضا، امام جواد و امام تقي عليه السلام ) از وي راضي بودند و رفتار، عقايد وموضع گيري هاي او را تاييد مي كردند. وقتي براي انجام دادن پاره اي وظايفو كسب تكليف و رهنمود از امام هادي عليه السلام ، با زحمت فراوان از مدينه به سامرا مسافرت كرد، چون چشم امام هادي عليه السلام به حضرت عبدالعظيم عليه السلام افتاد فرمود: «اي ابوالقاسم، خوش آمدي به راستي تو از ياران حقيقي ما هستي». به جهت همين منزلت و اطمينان بود كه امام هادي عليه السلام او را وكيل و نماينده خود در شهرري معرفي مي كند و به مردم توصيه مي فرمايد كه در حلّ مشكلات ديني خود به ايشان مراجعه كنند »

سفارش امام رضا عليه السلام به حضرت عبدالعظيم
حضرتعبدالعظيم عليه السلام مورد اعتماد امام رضا عليه السلام بودند و توصيه هاي ايشان را به شيعيان مي رساندند. روزي امام رضا عليه السلام به او مي فرمايند: «اي عبدالعظيم! سلام مرا به دوستانم برسان و به آنان بگو كه شيطانرا به خودشان راه و ندهند. آنان را به راست گويي و امانت داري و سكوت و ترك مجادله در كارهاي بيهوده و ديدار از همديگر و توجّه به يكديگر دستور بده؛ چرا كه اينها مايه نزديك شدن به من است. خود را هرگز مشغول دشمني با يكديگر نكنيد. من با خود پيمان بسته ام كه هركس چنين كند و يكي از دوستانم را به خشم آورد، از خدا بخواهم كه او را در دنيا به شديدترين صورت عذاب كند و در آخرت نيز چنين كسي را از زيان كاران قرار دهد».

اهميّت زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السلام

زيارتاز شيوه هاي مهمّ زنده نگه داشتن نام و ياد و خاطره پاكان و صالحان است كه همواره در فرهنگ اسلامي بر آن تاكيد شده است. تشويق هاي بسياري در مجموعه روايات نسبت به زيارت مرقد رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم و زيارت سيدالشهداء عليه السلام و ائمه اطهار و امام زادگان به چشم مي خورد كه اين كار علاوه بر آثار تربيتي بركات معنوي فراواني در پي دارد. از جملهكساني كه در روايات نسبت به زيارت او سفارش شده است، حضرت عبدالعظيم عليهالسلام است كه از اين سفارش تا حدودي عظمت شخصيت و جايگاه والاي او در نزد اهل بيت عليهم السلام معلوم مي گردد. حتي در ضمن يكي از روايت هاي حضرت هادي عليه السلام آمده است كه فرمودند: «هركس قبر اباالقاسم [حضرت عبدالعظيم عليه السلام ] در ري(با شروط آن) زيارت كند، خداوند پاداش او رابهشت قرار مي دهد »
بخشي از زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السلام
سلامبر تو اي بنده شايسته و وارسته خدا؛ سلام بر تو اي اباالقاسم، فرزند اماممجتبي عليه السلام ؛ سلام بر تو اي كه در زيارت تو اميد پاداش زيارت سيدالشهداء هست؛ سلام بر تو. خداوند ميان ما و شما در بهشت، آشنايي برقراركند و ما را در گروه شما محشور گرداند و از حوض كوثر جدّتان پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم به دست علي بن ابي طالب عليه السلام سيراب سازد ... از خداوند مي خواهم كه در راه شما به ما شادي و گشايش دهد و ما و شما را در جوار جدّتان محمد صلي الله عليه و آله وسلم گردآورد و معرفت شما را از ما نگيرد ... .
با دوستي شما و بيزاري از دشمنانتان و تسليم بودن در برابر خدا به شما تقرّب مي جوييم اي سرور من، براي ورود به بهشت شفيع من باش؛ چرا كه تو نزد خداوند مقام بلندي داري. خدايا، از تو مي خواهم سرانجامم را به سعادت ختم سازي و ايمان و ولايتي را كه دارم از من نگيري ... خدايا به كرم، عزّت، عافيت و رحمتت قسم دعايم را مستجاب و زيارتمان راقبول كن و بر محمّد خاندانش درود فرست.

آثار علمي حضرت عبدالعظيم عليه السلام
يكياز ابعاد مهمّ در شخصيّت حضرت عبدالعظيم عليه السلام مقام و منزلت علمي ودانش و خدمات علمي اوست. وي علاوه بر نقل احاديث از ائمه معاصر خويش كتابهايي نيز تاليف نموده است كه اين دو اثر از آن جمله است:
1- خطبه هاي اميرالمومنين عليه السلام : اين اثر مشتمل بر چند خطبه مولاي متقيان اميرالمومنان علي عليه السلام است.
2-كتابيوم و ليله: در اين اثر درباره وظايف و اعمال مستحب و اخلاقي افراد در هرشبانه روز مطالبي عرضه شده است. با كمال تاسف اصل اين اثر همانند بسياري از آثار ارزشمند اسلامي در طول تاريخ از بين رفته است. در هر حال توضيحات علماي تاريخ و سيره به خوبي گوياي اين حقيقت است كه حضرت عبدالعظيم عليه السلام علاوه بر تلاش براي آموزش عقايد سالم و مراقبت بر عبادات و اعمال فردي و دفاع از اهل بيت عليهم السلام ، به منظور ارشاد تعليم و تربيت صحيحديني مردم آثاري را تأليف كردند كه هر يك در نوع خود بسيار مفيد و موثر بوده اند.
سه شنبه 1392/11/15
X